Wednesday, November 24, 2010

The pros and pros of Facebook

Often the interesting conversations take place on Facebook, open only for the invited. But now I feel like sharing a bit from a conversation about Facebook and what goes on in there.
To translate.

KÅ: "Den är falskt trevlig, låtsasvänlig , självförhärligande, glättad och oäkta. Allt krymper;egenart, vänskaper, språk och sensibilitet. Åtminstone enligt författaren Zadie Smith"

KA: "Facebook är genialisk i sin enkelhet, det finns många som är avundsjuka att de inte kom på det själv. Inget forum eller media kan egentligen skyllas för vad människor gör det till. Människor vill bli förda bakom ljuset tänk bara på genomslagskraften av årtusende av Abrahamistisk propaganda."

GP: "Ibland kan det vara skönt att få deltaga i sagans värld. Det har man ju gjort i alla tider. Om det det sedan är Tolkien, Walt Disney eller Facebook som står för supén spelar väl mindre roll... eller?"

Natasja: "Håller verkligen med KA om att inget forum eller media egentligen kan skyllas för vad människor gör det till. När det gäller just FB så kunde det inte vara mer sant. Om man har tråkiga, ytliga, lite småkorkade vänner så säger det mer om ...en själv än om Facebook som helhet. Visst, jag har också en del mindre givande FB-kontakter men å andra sidan har jag ett stort antal som varken är ytliga, tråkiga och absolut inte korkade och som ger mig både intressanta och utmanande diskussioner, massor av ny intressant fakta, sållar i nyhetsflödet åt mig, breddar de nätverk jag vill bredda, förvandlar kompisar till vänner.

Visst, peppandet är ganska stort, men kan man EGENTLIGEN tycka att det är så himla negativt? I alla andra fall brukar folk klaga på att folk är för negativa. Bara hemska nyheter i medierna, folk som mobbar varandra (på nätet och i vanliga livet), att folk lättare säger negativa saker om varandra än bra saker, dåliga självförtroenden (kanske inte minst tjejers), ja listan kan göras lång. Åh, får inte glömma all den bra opinionsbildningen man kan sysselsätta sig med om man känner för det. Språket tycker jag faktiskt inte är så hemskt illa. I och med att man inte chattar på samma sätt här som i ett riktigt chatprogram blir det inte lika mycket talspråk och förkortningar. Fast, nu talar jag bara om mina FB-vänner, hur de är i andras loggar är ju upp till andra.
"

Kan man egentligen inte fråga sig om just ett socialt forum som FB kan kallas saga. Min värld hade varit avsevärt snävare både vad gäller kontakt med människor (och då är jag redan en rätt social och kontaktskapande person, jag har ju i pri...ncip träffat och prata med alla de 500 pers jag har på min lista) och den information jag får ta del av där. Det handlar inte sällan om politik, krig, debattartiklar om sjukvård och annat smärtsamt verkligt. De sociala medierna handlar inte om att SÖKA information, det handlar om att bli SERVERAD information, och det i stora mängder.

Den andra delen som gör att jag tycker att FB är allt annat än en saga är att man (ibland tyvärr) ocensurerat få ta del av människors högst omedelbara verklighet. En verklighet jag aldrig någonsin skulle ha haft möjlighet att ta del av annars...såvida jag inte flyttat ihop med dem eller blivit prata-i-telefon-med-varandra-vänner-varje-dag, vilket jag inte haft på flera år. Tänk på alla glada meddelanden, foton på nytillkomna i familjen, frustrationer, om elektriker som inte borde arbeta som elektriker, upprörda reaktioner på debattartiklar, inbjudningar till diverse festliga/kulturella/arga evenemang."

No comments: