Friday, April 15, 2011

Bara för att Johan spelar den för mig

Glimmande nymf blixtrande öga
svävande hand på bolstrarna höga
menlösa styrka
kom, kom nu att dyrka
vin besmakt och utsläckt ljus
sömnens gud vår Morfeus.

Luckan ren stängd porten tillsluten
natthuvan ren din hjässan kringknuten
ring Norströms piskperuk
den hänger på sin spik.
Sov, somna in vid min musik
sov, somna in vid min musik.

Bofinken nyss, nyss Kajsa-Lisa
slumrande slött sin kvittrande visa
solen nyss slocknat
och föste torft tjocknat
enslighetens tystnad rår
jag tillfröjes dyrkan går.

Regnet nedöst i mullrande låga
välver i skyn sin brandgula båga
som randas lugnt och skönt
i purpur guld och grönt
sen jorden jo fus åska rönt
sen jorden jo fus åska rönt.

Somna min nymf dröm om min lyra
tills dess vår sol går upp klockan fyra
och du dig sträcker
och armarna räcker
till min kanna och min famn
eldad av mitt blod och namn.

Kajsa du dör himmel hon andas
döden ger liv åt kärlek bortblandas
men fast din puls slår matt
så blundar ögat glatt
håll med fiolen gonatt, gonatt
håll med fiolen godnatt, god natt

No comments: